Burgerzaal Stadhuis
Coolsingel 40, 3011 AD ROTTERDAM
info/reserveren: 010 267 17 09, www.stadsmuziek.nl
metro Stadhuis, tram 21, 23, bus 48
Stadsorganist/-beiaardier: Geert Bierling
Standaartorgel
Het concertorgel in de Burgerzaal van het Rotterdamse stadhuis is speciaal ontworpen voor deze feestzaal, met de bedoeling erop te musiceren tijdens ontvangsten, diners, concerten en de zogenaamde ‘eerste klasse’ huwelijken.
Henri Evers, architect van het stadhuis, had dit in gedachte toen hij in 1916 een front-ontwerp maakte voor dit orgel. Hij tekende namelijk niet alleen een orgelfront met een speeltafel voor de organist, maar ook een orkest met een dirigent ervoor, allemaal vrolijk musicerend op de orgelgalerij. En uit de trouwzaal schrijdt een bruidspaar de Burgerzaal binnen. Evers hoorde mars- en dansmuziek; pauken & trompetten!
Het orgel in de Burgerzaal werd in 1918 door de firma Standaart gebouwd met als doel te kunnen functioneren als een groot symfonieorkest: de bespeler heeft de beschikking over diverse registers waarmee veel klankkleuren gemaakt kunnen worden. Deze registers zijn verdeeld over 2 klavieren voor de handen (het hoofdwerk en het positief) en een klavier voor de voeten (pedaal). In de orgelkas staan de pijpen van het hoofdwerk en het pedaal. Verder is de speeltafel voorzien van allerlei speelhulpen zodat de organist snel kan registreren. Het positief staat in een aparte kamer hoog achter het orgelfront en de klank kan door een zeer wendbare zwelconstructie onmiddellijk van forte naar een zeer delicaat pianissimo teruggebracht worden.
De firma Standaart bouwde in de periode tussen 1910 en 1935 veel orgels in Rotterdam en omgeving. De instrumenten klonken zeer grondtonig en rond en waren uitgerust met fraaie solostemmen. Enkele kerkgebouwen waarin deze orgels stonden waren: Hoflaankerk te Kralingen, R.K.Kerk aan de Goudse Rijweg, Boschpolderkerk en Tidemankerk in Delfshaven, Julianakerk te Schiedam, Nieuwe Kerk aan de Binnensingel te Vlaardingen. De firma Standaart bouwde ook cinema-orgels: o.a. voor het Thalia-theater en het W.B.Theater aan de Nieuwe Binnenweg. Ook bouwde hij aan het beroemde AVRO-concertorgel waarop musici als Pierre Palla, Cor Steyn en Piet van Egmond regelmatig geconcerteerd hebben. Al deze orgels (en kerken) zijn gesloopt en verdwenen. Het AVRO-concertorgel is er nog wel, maar zwijgt en staat te verpieteren! Het is heel bijzonder dat het concertorgel in de Burgerzaal nog in zijn oorspronkelijke staat verkeert. Met het verdwijnen van veel orgels die gebouwd werden in het begin van de 20ste eeuw is in Nederland ook bijna de speeltraditie verdwenen uit die tijd. De Stichting Stadsmuziek organiseert sinds enige jaren concerten in de fraaie Burgerzaal en laat zien én horen dat deze traditie in Rotterdam nog springlevend is!
GEERT BIERLING (1956) studeerde orgel, piano en klavecimbel aan het Rotterdams Conservatorium en beiaard aan de Hoge School voor de Kunsten in Utrecht. Op zijn achttiende werd hij bespeler van het historische Bätz/Witte-orgel in de Oude of Pelgrimvaderskerk in Rotterdam-Delfshaven. Hij is prijswinnaar van een aantal orgelconcoursen en werd in 1989 onderscheiden met een zilveren medaille door de Parijse ‘Academie des Arts, Sciences et Lettres’ voor zijn verdiensten voor de Franse orgelcultuur. Sinds 1990 is Geert Bierling stadsbeiaardier van Rotterdam en in 1996 volgde zijn aanstelling als stadsorganist, waarmee hij vaste bespeler is van het Standaartconcertorgel in de Burgerzaal (Stadhuis) en het Flentrop-orgel in De Doelen.
Geert Bierling was vele jaren docent orgel en klavecimbel aan het Fontys Conservatorium in Tilburg. Momenteel (2015) is hij ook actief als componist en begeleider op orgel, harmonium en piano van zwijgende filmklassiekers. Hij is programmeur van de Stichting Stadsmuziek die de concertserie ‘Muziek in de Burgerzaal’ in het Rotterdamse stadhuis organiseert en was tot 2013 als artistiek leider verbonden aan het festival ‘Rotterdamse Orgeldagen’.